سرخط خبرها

گفتگو با داوران نهایی «روایت شهر» در مشهد | تلاش برای خلق آثار هویتی ستودنی است + فیلم

  • کد خبر: ۲۱۷۷۲۹
  • ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۲
گفتگو با داوران نهایی «روایت شهر» در مشهد | تلاش برای خلق آثار هویتی ستودنی است + فیلم
هیئت داوری جشنواره روایت‌شهر از روز شنبه ۲۶ اسفند سال ۱۴۰۲ در محل سینما هویزه گرد هم آمدند و تا امروز، ۲۷ اسفند، طرح‌های مستند و داستانی فیلمسازان جوان شرکت‌کننده در رویداد روایت شهر را بررسی کردند.

به گزارش شهرآرانیوز، رویداد ملی روایت شهر از مردادماه سال جاری با برگزاری کارگاه‌های آموزشی فیلمنامه‌نویسی و ایده‌یابی آغاز به کار کرد و فیلمسازان جوان از سراسر کشور را گرد هم آورد تا طرح‌های خود را بر اساس سوژه‌های پیشنهادی «روایت‌شهر» بنویسند.

طرح‌های ارسالی، پس از داوری اولیه توسط مشاوران «روایت شهر»، در مرحله داوری نهایی قرار گرفته است. اکنون این رویداد را محمدحسین لطیفی، لیلی عاج، محمد حجت احمدی‌زر، جواد نوائیان در بخش داستانی و مهدی زمان‌پور کیاسری، محمد شکیبانیا، جواد نوائیان و مسعود زارعیان در بخش مستند داوری کرده‌اند که نتیجه آن به زودی اعلام می‌شود. در مطلب زیر نظر داوران را درباره آثار بررسی شده می‌خوانیم.

گفتگو با داوران نهایی «روایت شهر» | تلاش برای خلق آثار هویت ستودنی است

فیلم‌سازهایی که در آغاز راه قدم گذاشته‌اند

محمدحسین لطیفی، نویسنده و کارگردان سینما با توجه به آثاری که بررسی کرده است، گفت: در طول سال‌های گذشته هنرمندان مشهدی سهم به‌سزایی در سینما و هنر کشور داشته‌اند. درمورد آن‌چه ما این مدت خوانده‌ایم، انگار که فیلمنامه‌نویسان و فیلمسازان و مستندسازان، تازه دارند پاشنه کفششان را ور می‌کشند تا کار تازه‌تری را شروع کنند.

 این داور با بیان اینکه، بسیاری از مشکلات از آنجا شروع شده است که بین نسل گذشته و نسل جدید فاصله‌ای افتاده است، افزود: تلاش بچه‌ها برای خلق آثار هویتی ستودنی است و امید می‌رود که این مشکلات حل شود. از لحاظ کیفی تعداد آثار ما را مجاب کرد تا به این نظر برسیم که شاید این هنرمندان نیازمند تکنیکی‌تر شدن باشند. شاید نیاز باشد چند دوره بگذرانند و بعد ایده را پخته‌تر کنند.

گفتگو با داوران نهایی «روایت شهر» | تلاش برای خلق آثار هویت ستودنی است

ایده‌هایی که داوران را ذوق‌زده کرد

لیلی عاج کارگردان فیلم سینمایی سرهنگ ثریا نیز با اشاره به طرح‌های موجود گفت: ایده‌ها ذوق زده‌‌ام کرده است اما شاید آشنا نبودن با اسلوب‌های نوشتن و تکنیک‌های فیلم‌نامه‌نویسی باعث شده تا برخی از آثار هنوز خام باشند. خیلی از خودمان می‌پرسیدیم «ایده به این خوبی چرا این‌گونه نوشته شده است؟» البته ایرادی وارد نیست، چون تازه کار بودن با آموختن همراه است.

نیاز به زمان و کار تکنیکی بیشتر

حجت احمدی زر، از دیگر داوران حاضر در این نشست، نیز در ادامه گفت: آثار خرده‌روایت و شهربانو را مطالعه کردیم. آثار خرده‌روایت تعدادشان بیشتر بود اما فیلمنامه‌ای ندیدیم که بگوییم همین حالا آماده ساختن است. البته که باید کمی پخته‌تر با تاملی بیشتر نوشته شود و پرورش پیدا کند. در بخش خرده روایت احساسمان این بود که حجم اطلاعات بیشتری به مخاطب از طرف فیلمنامه داده شده است و این قابل قبول بود. به نظر می‌رسد باید مشورت بیشتری به هنرمندان بدهیم تا بتوانند یک فیلمنامه نیمه بلند که زمان و فن بیشتری می‌خواهد بسازند. شاید اصلا لازم باشد فیلمنامه‌های برگزیده مجدد نوشته شوند و بازنویسی انجام شود.

گفتگو با داوران نهایی «روایت شهر» | تلاش برای خلق آثار هویت ستودنی است

رویکرد و زاویه دید قابل تقدیر

دکتر جواد نواییان رودسری نیز به عنوان تاریخ پژوه و به عنوان یکی از داوران در این‌باره اظهار کرد: از نظر مقوله‌های تاریخی، کار‌های بسیار خوبی را در بخش‌های روایت‌شهر شاهد بودیم. هرچند این آثار  نیازمند ارجاعات تاریخی بیشتری است اما رویکرد‌ها و زاویه دیدشان قابل تقدیر بود. به نظرم اگر قرار است چنین رویداد‌هایی ادامه پیدا کند لازم است ایده‌ها از نظر اطلاعات و تکنیک پشتیبانی شوند تا پخته‌تر از همیشه ظاهر شوند.

سطح آثار فراتر از کلیشه‌نگاری 

حامد شکیبانیا داور بخش مستند نیز در جریان این رویداد اظهار کرد: با توجه به کلاس‌های آموزشی و روند ارسال طرح‌های مستند که به دست ما رسیده، برخی از آثار واقعا قابل توجه هستند. سطح این آثار بیش از روضه‌نگاری، کلیشه‌محوری و مسائل گفته شده در مستند‌های دیگر است که این نظر ما را به خود جلب کرده است. به نظر می‌رسد در جریان برگزاری رویداد روایت شهر، برخی از مستندسازان از زاویه دید و تکنیک‌های خاصی برخوردار شده‌اند.

مستعد اما همچنان نیازمند آموزش

مهدی زمان‌پور کیاسری نیز درباره طرح‌های مستند بررسی شده گفت: به نظر می‌رسد ما در مواجهه با شرکت‌کنندگان در این رویداد دو راه داریم. اول آنکه به آنها درباره ادامه کارشان مشورت بدهیم تا به راه درست ساخت و تولید مستند برسند؛ و دوم آن‌که روند آموزش بیشتری را با آنها ادامه دهیم تا طرح پخته‌تر و بهتری ادامه بدهند. توقعمان از برخی بیشتر بود و فکر می‌کنم اغلب شرکت‌کنندگان افراد مستعدی هستند، اما راه را کمی کوتاه‌تر از آنچه باید طی کرده بودند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->